lørdag 28. mai 2011

Påvirkning





Jeg påvirkes av mine reiser. Finland, Sverige og Danmark. I fysisk, men også virtuell tilstand. Jeg liker det som er annerledes, som ikke er helt som alt annet jeg ser over alt. Jeg liker at det blir utfordrende å få det slik. At man må jobbe, lete og finne. Tenk, disse gamle isboksene kjøpte jeg i København, bare fordi de var fine. Ikke fordi jeg trengte de. 
Hva er det som påvirker oss? Hvorfor liker vi noe bedre enn annet, og hva får meg til å kjøpe enda flere bokser? Det må være sterke krefter. Som ubevisst påvirker oss. Jeg observerer at mange vil ha de samme greirne. Jeg kan nevne Eames, en treape, Manukopper, Kahler... Det er fine saker. Men når det går inflasjon i ting, blir jeg lei før jeg i det hele tatt har tatt i en. Sånn er nå jeg. Det er greit om du vil ha den. Jeg ville det før jeg så den over alt. Dumt egentlig. For den er så fin. 
Tenker du over dette? Hva er det som gjør at du absolutt vil ha en Eames? Eller hvorfor ikke?

8 kommentarer:

  1. samme her. Manokopper, dynamomaskin, flowerpot-lampe... Blir lei jeg også :(

    SvarSlett
  2. Hærlig blogg du har! I min jobb som interiørdesigner får jeg jo "Shoppet" litt for andre, og trenger ikke alt selv... MEN som interiørfotograf kommer jeg jo stadig til nye inspirerende hjem og steder, som det jeg akkurat la inn på bloggen nå!!... da er det bare å holde seg i skinnet.. og Ikke fylle opp huset bare for det finnes SÅÅÅ mye fint! :) Fin helg videre!

    SvarSlett
  3. Hm. Har tenkt på det samme. Tolix-stoler. Som er fine, men alle har dem. Ofte er det jo, som du sier, fine saker, og så blir de populære, selv om de er dyre. Og for meg er det ofte prisen som er en stopper, og fordi jeg er sær og vil heller ha gamle ting enn nye, dyre. Er det forfengelighet det også? Derfor står huset vårt i fare for å bli litt bestemoraktig. Men det får stå sin gang. Jeg har egentlig en hovedregel når jeg skal kjøpe noe, og det er (høres teit ut altså) at jeg skal elske det. På den måten det går an å «elske» en ting. Det gjelder også klær og sko. Synes JEG det er fint hos meg? På meg? Det har hindret meg i å kjøpe masse greier som alle andre synes er fint.

    SvarSlett
  4. Veldig enig med dere. Er det JEG som liker det, eller liker jeg det fordi jeg har sett det et annet sted/på noen andre. Jeg har også en regel- hver gang jeg kjøper noe nytt må noe ut. For det må ikke bli for fullt. Likevel, en vanskelig regel å holde....

    SvarSlett
  5. Så enig, så enig. Derfor synes jeg det ofte er mest morsomt å gå i butikker i utlandet og på bruktbutikker. Man vet aldri hva man finner! Nå har jeg blitt litt lei farger og tapeter i interiør og søker til litt strammere stil med grafiske trykk, glass og tresorter.

    SvarSlett
  6. Jeg ved, hvad du mener. Jeg vil også helst have noget, der er unikt - både interiør og tøj. Derfor laver jeg meget af vores udsmykning til hjemmet selv, og mit tøj er en blanding af genbrugsfund og dyre ting.
    Jeg bliver også træt, når alle vil have den samme stil. Det er der ikke noget ved. Desværre tror jeg at blogverdenen i høj grad også er med til at skabe disse behov. Nye tendenser dukker op her, og så vil mange have det som andre har...
    Fine fund du har gjort i København:)
    Kh Puk

    SvarSlett
  7. Jeg og blir lei, men i første omgang ender jeg ikke opp med disse dyre designer greiene for jeg har ikke råd ;)

    Jeg elska isboksene dine.

    SvarSlett
  8. Jeg har også skrevet litt om dette en gang. Jeg tviler på apekatten, vimpler og sinkhus kommer inn i mitt hjem. det er ikke det at jeg har noe imot det, men har sett meg lei på det. Når det kommer til Eames-stoler, så har jeg likt disse lenge før jeg oppdaget bloggverden og visste at så mange hadde de. Har ønsket meg de i en årrekke og gjør det enda. Derfor bryr jeg meg ikke så mye om at "alle" har de, men synes det jo er litt dumt, for da mister det liksom litt av at det er unikt. Merker jeg blir påvirket, men av og til blir jeg mer trassig og tenker at selv om jeg har litt lyst på det, skal jeg ikke ha det....hehe

    SvarSlett

Fortell, har du noe på hjertet?