lørdag 12. juni 2010

Lektor Alfsen


Her om dagen kom samboern hjem med en gammel eske pocketbøker fra sin ungdomstid. De aller fleste handlet om 2. verdenskrig, og en god del var Donald-pocketer. Men midt i haugen lå denne morsomme boka. 

Det var ikke greit å komme inn på lærerskole i 60-årene... 
Lærerskolen var et lukket studium. 
Minst 65 poeng til artium, uplettet vandel og sangstemme måtte en ha. 
Enkelte hadde sterk lyst til å begynne på lærerskole. 
Men så manglet de enten 65 poeng, uplettet vandel eller sangstemme.
Disse lot seg immatrikulere ved universitet. 
Disse studerte orgelspill, pedagogikk og blomster, og kom inn på lærerskole. 
Som lektorer.
Da var det at problemene begynte. 
For elevene. 


1 kommentar:

  1. Hei Rina
    Hi, hi.. den hadde vært artig å lese! Når man er lærerutdannet selv blir den jo ekstra interessant! Vel, glad dette med sangstemme ikke var et "must", da jeg søkte på lærerhøyskolen. Hadde definitivt ikke blitt noe lærerutdannelse på meg da! MEN... Jeg synger med det nebbet jeg har i skolen og elevene jeg har hatt i åras løp har fått synge, kan jeg berolige deg med.
    Ha en super siste skoleuke!
    Klem fra kaspara

    SvarSlett

Fortell, har du noe på hjertet?